Teemme jatkuvasti yhteistyötä alan oppilaitosten kanssa. Yhteistyö alan oppilaitosten kanssa on tärkeä osa toimintaamme. Teemme yhteistyötä niin yliopistojen, ammattikorkeakoulujen kuin ammattikoulujen kanssa.
Teemme aktiivista ja monipuolista yhteistyötä muun muassa Tampereen teknillisen yliopiston ja Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Tampereen Yliopiston Rakennustekniikan laitoksen kanssa solmimme yhteistyösopimuksen vuonna 2014. Yhteistyöhömme kuuluu muun muassa opinnäyteyhteistyötä, tutkimushankeyhteistyötä, perusopetusyhteistyötä, tiedonvaihtoa sekä opiskelijatoiminnan tukemista. Diplomitöitä on teetetty yhteensä noin 60 kappaletta.
”Teemme vuosittain noin neljä diplomityötä. Sen lisäksi, että panostamme dippatöihin rahallisesti, laitamme myös paljon asiantuntijoiden osaamista ja aikaa niihin. Todella laadukkaita dippatöitä olemme tehneet, kun sekä me että opiskelija on laittanut kaiken likoon. Monet työt ovat kehittäneet konkreettisesti meidän liiketoiminnan prosesseja ja mittareita”, kertoo diplomitöiden koordinoinnista Peabilla vastaava kehitysjohtaja Timo Laapio. ”Kyllähän siinä opiskelijan lisäksi myös ohjaajat oppivat paljon. Suurin osa diplomitöiden tekijöistä on rekrytoitunut meille ja heistä todella moni on vielä vuosien jälkeen meillä töissä, esimerkiksi aluejohtajina tai yksikönjohtajina.”
Tutkimusyhteistyössä käymme yhdessä yliopiston kanssa suunnitteilla tai käynnissä olevia tutkimuksia ja toteutamme tarvittaessa yhteisiä tutkimushankkeita. Tavoitteena on käynnistää ja toteuttaa tutkimushankkeita, jotka hyödyttävät Peabin osaamistarpeiden kehittämistä. Olemme mukana myös rahoittamassa alan tutkimuksia tai osallistumme tutkimuksiin case-yrityksenä.
Lisäksi Peabin asiantuntijat käyvät tarvittaessa luennoimassa kursseilla. Opiskelijat voivat myös tapauskohtaisesti käyttää Peabin työmaita kurssien harjoitustehtävissä. Lisäksi Peab järjestää harjoitteluja työmaillaan opiskelijoille tarvittaessa. Peab myös tukee opiskelijatoimintaa suoraan Tampereen rakentajakillan Tarakin kautta sekä mahdollisen ammattiainekerhojen kautta.
Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa on yhteistyötä tehty vuosia. Yhteistyön tavoitteena on kehittää Peabin ja rakennustekniikan tutkinto-ohjelman välistä yhteistyötä. Yhteistyön muotoja ovat muun muassa yhteistyö perusopetuksessa ja tutustumisessa työelämään, yhteistyö tutkimus- ja kehitystoiminnassa, yhteistyö innovaatioprojekteissa, opinnäytetyöt, työharjoittelut sekä opiskelijatoiminnan tukeminen.
Yhteistyössä Peabin asiantuntijat käyvät tarvittaessa luennoimassa Metropolian kursseilla ja tapauskohtaisesti Peabin työmaita käytetään kurssien harjoitustehtävien kohteina. Metropolia esittelee Peabille suunnitteilla tai käynnissä olevia tutkimushankkeita ja yhdessä kartoitetaan tarpeita yhteisille tutkimushankkeille. Peab ohjaa opiskelijoiden opinnäytetöitä vuosittain ja kehittää yhdessä Metropolian kanssa ohjausta sekä lopputöiden parempaa hyödyntämistä. Peab tarjoaa tapauskohtaisesti opiskelijoille harjoittelupaikkoja työmailtaan.
Peab myös kehitti yhdessä Metropolian kanssa yhteisen kurssin johtamisesta ja esihenkilötyöstä.
”Opiskelijoiden yleisin rooli opintojen aikaisessa harjoittelussa on työnjohtoharjoittelija. Yleisin ensimmäinen tehtävä valmistumisen jälkeen on työnjohtaja. Molemmat ovat esimiestehtäviä, mutta niihin johtava koulutus on muuten pitkälti teknistä”, sanoo Peabin rakentamisen liiketoimintajohtaja ja Metropolia-yhteistyöstä vastaava Marko Rinkinen. Lue lisää kurssista täältä.
Teetämme vuosittain kymmeniä opinnäytetöitä eri ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa eri puolilla Suomea. Ota yhteyttä, mikäli sinulla on oma aihe jo valmiina. Opinnäytetyön ohjaajamme toimii apunasi aiheesi täsmentämisessä ja kehittämisessä.
Ammattikouluissa olemme myös käyneet vuosien varrella luennoimassa, järjestäneet oppisopimuskoulutuksia ja järjestäneet harjoittelupaikkoja ja näyttökokeita. Ammattikoulujen opiskelijoille ja opinto-ohjaajille on järjestetty tutustumisia Peabin työmaille. Peab on myös kouluttanut kymmeniä työpaikkaohjaajia työmailleen. Näytöt ja harjoittelut ovat tärkeässä roolissa opintojen etenemisessä ammattikouluissa, sillä ilman näyttöjä opiskelijat eivät valmistu. Työpaikkaohjaajilla on iso rooli ammattitaidon ja -ylpeyden siirtämisessä.