Janne Kallio vastaa työssään asfaltin valmistuksesta ja asfalttiaseman kunnossapidosta jo parinkymmenen vuoden kokemuksella. Mikä saa alan konkarin viihtymään työssään?
Kouvolan asfalttiaseman hoitajana työskentelevä Janne Kallio löysi tiensä asfaltin parin jo aikoinaan ammattikoulussa vuonna 2001. Levityskaluston korjaamolla suoritettu metallilinjan työharjoittelu sai jatkoa kesätyönä ja siitä edelleen toisena työharjoitteluna. Seuraavana kesänä Kallio siirtyi opettelemaan asfalttiaseman toimintaa esihenkilön ehdotuksesta, ja sille tielle hän on tyytyväisenä jäänyt. Nyt tekeillä on ammattikorkeakoulun opinnäytetyö asfalttiasemiin liittyen. Työ koneasemanhoitajana motivoi edelleen.
Vapaus, vaihtelevuus ja vastuullisuus on työssä parasta
Koneasemanhoitajan työ on puoliksi siistiä sisätyötä, puoliksi ulkotyötä asfalttiasemalla. Tehtäviin kuuluu huolehtia asfalttimassan valmistuksesta sekä aseman huollosta ja kunnossapidosta.
– Tämä on aika vapaa ja vastuullinen työ. Jos asfalttiasema hajoaa, usein levityspuolikin pysähtyy. Arvostan myös työn vaihtelevuutta ja kollegoitani, joilta saan aina apua ongelmatilanteissa, Janne Kallio kertoo.
Töitä tehdään valtaosin päivisin, mutta tarvittaessa siirrytään kahteen vuoroon, jos päällystettävä kohde niin vaatii. Asemalla työskentelee yleensä 2–3 henkilöä kerrallaan.
– Asfalttimassan valmistus on käytännössä prosessinhoitoa tietokoneella. Huoltotehtävät pitävät sisällään esimerkiksi metalli- ja hitsaustöitä, asennuksia sekä laakereiden ja öljyjen vaihtoa. Asemasta on huolehdittava niin, että se on joka aamu käyttökunnossa.
Asfalttimassaa valmistamassa. Vasemmalla ruudulla prosessinhoitoa, keskimmäisellä autovaaka, jolla kaikki tuleva ja lähtevä materiaali punnitaan, oikealla kamerakuvaa aseman osista, joihin ei muutoin ole näköyhteyttä.
Työ sisältää paljon myös raportointia, tarkastuksia ja laadunvarmistusta. Esimerkiksi asfalttiaseman vaa'at on tarkastettava tietyin väliajoin, ja asfaltti- ja murskenäytteitä otetaan säännöllisesti. Ne lähetetään laboratorioon tutkittavaksi. Asfaltin raaka-aineiden tilaukset ovat niin ikään merkittävä osa työtä.
– On ennakoitava, paljonko kulutusta on vaikkapa seuraavalla viikolla tulossa, jotta raaka-aineiden tilaukset tulee tehtyä oikein ja hyvissä ajoin. Tarvittavia raaka-aineita ovat muun muassa bitumi, polttoaineet ja asfalttikuidut, Kallio valottaa.
Hän kertoo pitävänsä tiiviisti yhteyttä levityspuolen kanssa, jotta pysyy kartalla siitä, minkälaista asfalttia ja kuinka paljon kullekin työmaalle tarvitaan. Aluepäällikön kanssa Kallio puolestaan käy läpi paljon esimerkiksi laatuun liittyviä asioita.
Uuden oppiminen ja kiperien tilanteiden ratkaiseminen palkitsee
Asfalttiasemalla tuotetaan asfalttia keskimäärin 200 tonnia tunnissa. Reseptejä on monenlaisia, sillä asfaltteja on olemassa useaa eri laatua. Välillä on kiire, ja kaikenlaista yllättävää voi tapahtua.
– Asemalla voi sattua vikatilanne juuri, kun kymmenen rekkaa on tulossa hakemaan asfalttia työmaalle. Tilanne on jotenkin selvitettävä. Sadesää voi puolestaan aiheuttaa aikataulumuutoksia levityspuolella, mikä vaikuttaa raaka-aineiden menekkeihin. Silloin on ratkaistava, mitä tehdään jo tilatuille ja kenties jo matkalla oleville materiaalikuormille, jotka eivät mahdu varastoihin.
Aikataulujen yhteensovittamista on paljon, ja työssä saa olla monien ihmisten kanssa tekemisissä. Janne Kallio toteaakin, että työ sopii hyvin oma-aloitteiselle ja toimeliaalle ihmiselle, jolla on ongelmanratkaisukykyä ja avoimuutta uuden oppimiselle.
– Tämä on työnä sellainen, jota ei koulussa sellaisenaan opi. Työ opettaa, asfalttiasemat kehittyvät jatkuvasti ja alasta oppii uutta vielä vuosien jälkeenkin.
Päällystys on kausiluonteista työtä. Keväisin ennen kauden alkua tehdään suurimmat kunnossapitotyöt, ja asfalttia valmistetaan toukokuusta joulukuun alkuun. Kauden loputtua jotkut menevät töihin levityskaluston korjaamolle. Muitakin mahdollisuuksia voi tarjoutua.
– Keväällä 2024 olin kaksi viikkoa Norjassa purkamassa asfalttiasemaa, joka siirrettiin toiselle paikkakunnalle. Se oli mukava maisemanvaihdos ja mielenkiintoinen kokemus, Kallio kertoo.