Asfaltin ja betonin jyrsintä tuo säästöä teiden kunnossapitoon.
Kylmäjyrsintä on tasausmenetelmä, jolla asfaltin tai betonin pinnasta poistetaan jyrsimällä halutun paksuinen kerros. Menetelmä on edullinen, ja jyrsinrouhe on kierrätettävissä ympäristöystävällisesti.
Kylmäjyrsinnän edut ovat kiistattomat
Tie- ja katutyöt ovat helposti rajattavissa ainoastaan kunnostusta vaativille osuuksille, korkotasoa muuttamatta. Reunakivinäkymä säilyy ennallaan, mikä on tärkeää erityisesti kaupunkioloissa. Jyrsinnästä syntyvä jyrsinrouhe voidaan kierrättää uusiokäyttöön.
Jyrsintämenetelmä kohteen mukaan
Laatikkojyrsinnällä rajatulta alueelta poistetaan huonokuntoista asfalttia. Asfalttia poistetaan uuden päällystyskerroksen verran siten, että kohteen korkotaso ei muutu.
Tartuntareunajyrsinnällä rajataan tarkemmin uudelleen päällystettävän alueen rajat. Se mahdollistaa uuden päällysteen jouhevan liittymisen olemassa olevaan päällysteeseen.
Tasaus-/hienojyrsinnällä tarkoitetaan teiden tai katujen koko pinta-alan kattavaa jyrsintää. Menetelmän avulla alusta saadaan edullisesti ja nopeasti uudelleen profiloiduksi ja urattomaksi. Nykymenetelmillä päästään jo aivan reunakiven viereen, jolloin talvikunnossapitoa mahdollisesti häiritsevä pykälä häviää. Jyrsinnän syvyys määräytyy urasyvyyden mukaan. Maksimisyvyys on n. 30 mm, jotta kantavuus ei heikkenisi liikaa.
Reunajyrsinnällä vähennetään uuden päällystyssauman repeämistä ja halkeilua.
Betonin jyrsintä on moneen kohteeseen sopiva, nopea ja käytännöllinen tapa poistaa vanha pinnoite esimerkiksi ajoharjoitteluradoilta tai sisähallien ja varastohallien lattioista. Menetelmä nopeuttaa päällystystyön valmistumista jopa viikoilla. Poistettavan materiaalin kovuuden ja laadun mukaan jyrsinnän syvyyttä voi säätää aina lattiaraudoituksen yläpintaan saakka, yleensä 0–30 mm.
Työleveydet: 0,1–2,2 m
Jyrsintäsyvyydet:
asfaltti: 10–300 mm
betoni: 5–70 mm, riippuen betonin lujuudesta