Tervolan Louen kylässä valtatiellä 4 sijaitsevan Vaajoen sillan uusiminen aloitettiin maaliskuussa 2024 liikennejärjestelyillä, kiertotien järjestämisellä sekä kaapelisiirroilla. Ajoneuvoliikenne siirrettiin olemassa olevalle kevyen liikenteen sillalle ja kevyelle liikenteelle tehtiin uusi työnaikainen silta. Kiertotie ajoneuvoille oli yksisuuntainen ja ohjattu liikennevaloilla. Haasteita loi kiertotien päällystäminen Lapissa huhtikuussa asfalttimassan saatavuuden takia. Teimme yhteistyötä Peab Asfaltin Kokkolan asfalttiaseman kanssa, josta massa saatiin tuota Tervolaan asti.
Huhtikuun lopussa liikenne saatiin ohjattua kiertotielle ja pääsimme aloittamaan vanhan sillan purun. Uuden sillan porapaalutukset ja perustukset alkoivat touko-kesäkuun vaihteessa. Tätä seurasi työsillan rakentaminen ja sen päällä teline- ja muottityöt sillan päällysrakenteille. Seuraavaksi hankkeessa siirryttiin raudoitus- ja betonointitöihin. Viimeisenä teimme sillan pintarakenteet eli sillan kansi eristettiin ja päällystettiin ja toteutimme sillan kaidetyöt. Lopuksi purimme kiertotiet ja uusi silta päästiin ottamaan käyttöön lokakuussa 2024.
Sillan rakentamista Pohjoisessa haastaa lyhyt kesäkausi. ”Keväällä pitäisi päästä aloittamaan aikaisin, mutta tulvien takia töitä ei voitu aloittamaan aiemmin ja sitten taas syksy alkaa painaa päälle”, kertoo Peabin aluepäällikkö Taneli Seppälä. ”Toukokuussa jouduimme odottamaan muutaman viikon, että tulva laski ja pääsimme paaluttamaan. Vesistö vaikuttaa aina aikatauluihin.”
Asunnot
Rakentaminen
Päällystys
Betoni
Kiviainekset
Torninosturit
Liiketoiminnot
Taloudelliset raportit
Ajankohtaista
Medialle
Ympäristövastuu
Sosiaalinen vastuu
Hyvä hallinnointitapa
Avoimet työpaikat
Opiskelijoille
Uratarinoita