Opetussuunnitelma vaikuttaa rakentamiseen
Suomessa koulut ovat uniikkeja: ne suunnitellaan aina tarpeiden mukaisesti tietyille käyttäjille ja tilaajille.
”Peabin rakentajiltakin on usein kysytty, miksi jokainen koulu suunnitellaan ainutlaatuiseksi. Toteutettava kokonaisuus riippuu monesta asiasta, kuten ilmansuunnista, ympäröivästä liikenteestä ja siitä, mitä kaava määrää esimerkiksi kerroksista. Saman mallinen palikka ei istu joka paikkaan”, Minna Nygård sanoo.
Koulujen rakentaminen on muuttunut parissakymmenessä vuodessa roimasti. Tähän vaikuttaa vahvasti opetussuunnitelman uudistuminen.
Luokkia, pulpetteja ja käytäviä ei aina enää ole, vaan on erilaisia tiloja, joita voidaan yhdistää ja erotella tarpeen mukaan. Chydeniuksen koulun pilari-palkki-ontelolaattarakenne antaa mahdollisuuden myöhempiin tilamuutoksiin.
”Kokkolaan tehtiin kengätön koulu. Sellaista ei voi toteuttaa ahtaissa käytävissä ja tuulikaapeissa. Teimme viisi eri uloskäyntiä ja valtavan isot naulakkotilat heti ovien viereen. Rakennus ja sisäilma pysyvät puhtaampina, kun kengät ja kura eivät liiku ulko-oven vierestä peremmälle”, Nygård kertoo.
Omat solut ovat kodikkaat ja turvalliset
Chydeniuksen modernin koulun sydän on ruokailuaula eli Atrium, joka aukeaa suoraan 30 metriä leveiden jättiläisportaiden alapäähän. Jos vieressä olevasta musiikkiluokasta avaa kaksi siirrettävää seinää ja liikuntasalista yhden koko sivun, syntyy neliömetrikaupalla avointa tilaa.
Projektissa mukana ollut akustiikkasuunnittelija on varmistanut, että tila taipuu yhtä lailla yksilölliseen ja hiljaiseen opiskeluun kuin koko koulun ja vanhempien juhlagaalaan.
Koulu syntyi tiiviissä yhteistyössä tilaajan eli Kokkolan kaupungin ja suunnittelusta vastanneen UKI Arkkitehtien kanssa. Mukana tiimissä oli myös pedagoginen suunnittelija. Tiloista haluttiin kodikkaat, mukavat ja turvalliset: liian avoimet tilaratkaisut voivat aiheuttaa pienemmissä lapsissa turhaa levottomuutta.
Koulutilat jakautuvat kolmeen soluun, joissa eri luokka-asteet opiskelevat. Kullakin solulla on omat sisäänkäyntinsä, värimaailmansa ja nimensä. Nimiksi valittiin kokkolalaisia paikannimiä kaupungin vuonna 2020 viettämän 400-vuotisjuhlan hengessä.
Chydeniuksen koulun erityispiirteenä on, että rakennus koostuu yhden suuren rakennusmassan sijaan kuudesta harjakattoisesta osasta. Koulun näyttävyyttä lisää se, että julkisivussa käytettiin kolmea eri tiilisävyä ja eri saumavärejä.
”Koulusta tuli todella hieno. Emme joutuneet tinkimään mistään, vaan teimme hyviä ja toimivia ratkaisuja. Inspiroivista tiloista voi löytää jatkuvasti uusia ja innostavia tapoja käyttää rakennusta”, Minna Nygård sanoo.