Peab sai Sokos Hotel Presidentin mittavan toimitilasaneerauksen valmiiksi elokuussa 2018. Saneeraus eteni neljässä vaiheessa lohkoittain niin, että suuri osa 500 huoneesta oli koko ajan käytössä.
Legendaarinen Original Sokos Hotel Presidentti rakennettiin Moskovan vuoden 1980 olympialaisten vieraita varten, sillä kisojen uumoiltiin vetävän väkeä naapurimaasta myös Suomen puolelle.
Presidentti Urho Kekkonen ja pääministeri Mauno Koivisto vihkivät uuden hotellin arvokkaasti käyttöön olympialaisten alla. Edesmenneiden päämiesten kuvat ovat yhä esillä muuten täysin uudistuneen hotellin seinillä.
Vuonna 2016 alkaneen saneerausurakan aikana kiinteistöön tehtiin mittava ilmanvaihdon perusparannus. Ilmanvaihtokoneet ja ilmanvaihdon runkokanavisto uusittiin kokonaisuudessaan, osin uusiin kuiluihin. Myös rakennuksen kellaritiloissa sijaitsevan pysäköintilaitoksen pinnat uusittiin. Saneeraus toteutettiin siten, että osa hotellihuoneista oli koko ajan hotellivieraiden käytössä.
Ivana Helsingin suunnittelija Paola Suhonen loi hotellin kerroksiin viisi erilaista teemamaailmaa: sisun, hiljaisuuden, satumetsän, juhannuksen ja talvimyrskyn.
Näin Peabin aluejohtaja, kiinteistön omistajan, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen edustaja sekä Original Sokos Hotel Presidentin johtaja kuvailevat mittavan uudistuksen vaiheita ja siitä suoriutumista.
Peabin aluejohtaja Marko Rinkinen:
Hyvä suunnittelu takasi sujuvan työskentelyn
”Aloitimme urakan tammikuussa 2016. Saneeraus eteni neljässä vaiheessa, ja hotellin noin 500 huoneesta kolme neljäsosaa oli koko ajan käytössä. Etenimme hotellin sisällä putkitöiden vuoksi pystysuunnassa ja jokaisesta kerroksesta työstimme yhtä lohkoa kerrallaan.
Yksi vaihe kesti keskimäärin seitsemän kuukautta. Ensimmäisessä vaiheessa haimme vielä toimintatapoja, toisessa vaiheessa teimme jo hienosäätöä. Kolmas ja neljäs vaihe menivät omalla painollaan.
Äänekkäimmät työt tehtiin kello 10:n ja 17:n välillä eli pääosin silloin, kun vanhat hotelliasiakkaat lähtivät ulos ja uudet tulivat sisälle. Iso kiitos kuuluu mainiosti sujuneelle tiedottamiselle kaikkien osapuolien välillä ja lisäksi hotellilta asiakkaille. Viikkopalaverit ja sähköpostitiedotteet pitivät huolen siitä, että työvaiheiden kulku oli kaikkien tiedossa. Kerroimme, kuinka kauan esimerkiksi purkutyöt kestävät ja millaista meteliä siitä syntyy.
Myös suunnittelutyöt oli tehty hyvin ennen projektin alkamista. Oli helppo aloittaa urakka, kun suunnitelmat huoneiden ja tilojen uudistamisista olivat tarkasti selvillä.
Ennen urakan aloittamista teimme muutaman mallihuoneen, joiden perusteella suunnitelmiin tehtiin viimeiset viilaukset. Mallihuoneet havainnollistavat sekä urakoitsijalle että tilaajalle, miltä lopputulos näyttää.
Urakasta on tullut paljon positiivista palautetta. Tästä tulikin malliesimerkki siitä, miten projekti saadaan vietyä alusta loppuun ilman ongelmia tai suurempia haasteita.”
Peabin aluejohtaja Marko Rinkinen
Ilmarisen rakennuttajakonsultti Pirjo Kemppi-Virtanen:
Työmaa toimi saumattomasti ja turvallisesti
”Yhteistyö osapuolten kesken ja oikea asenne työskentelyyn peruskorjauksessa koko ajan käytössä olevassa kiinteistössä olivat urakan onnistumisessa avainasemassa. Ilmapiiri 60–100 hengen työmaalla oli hyvä - töihin oli turvallista ja mukavaa mennä.
Toimin hankkeessa projektinjohtajana kohteen tilaajan, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen toimeksiannosta. Osallistuin hankkeen johtoryhmän ja ohjausryhmän kokouksiin ja työmaakokouksissa toimin puheenjohtajana. Työmaavalvonta oli myös yhtiömme vastuulla. Kokeneena rakennuttajana Ilmarinen osasi valita hyvin urakan suunnitteluryhmän, urakkamuodon ja toteuttajat.
Vuonna 1980 valmistuneen hotellin huoneet kaipasivat päivitystä tälle vuosituhannelle. Myös ilmanvaihtojärjestelmän peruskorjaus päätettiin yhdistää tähän samaan, mittavaan uudistukseen – ja lämmin kesä pani heti jäähdytysjärjestelmän testiin. Lisäksi hankkeen aikana uudistettiin aulan, 2. kerroksen ravintolan ja auditorion sisustus.
Huoneet korjattiin neljässä vaiheessa. Aluksi hotelli tyhjensi huoneet irtaimistosta. Sen jälkeen purettiin peltikylpyhuoneet ja vanha sisustus. Jäljelle jäivät vain betonipinnat. Kylpyhuoneiden seinät rakennettiin uudelleen, viemärit, lattialämmitys asennettiin paikoilleen, märkätilojen lattiat valettiin ja talotekniikka uusittiin. Myös hotellikerrosten ikkunat vaihdettiin hieman ennen kuin sisätyöt päättyivät. Pahin meluhaitta työn aikana aiheutui aulan hissien uusinnan yhteydessä, kun hissikuilut jatkettiin alakerran uima-allastasolle saakka.
Tavoitteena oli, ettei remontti näy ulospäin, ja siinä onnistuimme hyvin. Hotellin käyttöaste rakennusaikana oli suurempi kuin etukäteen oli arvioitu.
Isoissa urakoissa myös paikan päällä tapahtuva työmaajohtaminen on tärkeässä roolissa. Peabin vastaava työnjohtaja Hannu Juhola hallitsi hyvin tämän vaativan kokonaisuuden.
Peabin ja kaikkien hankkeen osapuolten asenne oli yhteistyökykyinen ja ratkaisuhakuinen.
Joka maanantai pidettiin työmaalla työmaaorganisaation, hotellin johdon ja muiden käyttäjien yhteispalaveri, jossa selvisi, mitä kukin osapuoli tekee lähiaikoina. Tiedotus ja osapuolten yhteydenpito saavat täydet pisteet.”
Original Sokos Hotel Presidentin johtaja Hannele Laurila:
Asiakkaille tarjolla laadukkaampi elämys
”Sokos Hotel Presidentti on yksi Suomen suurimmista hotelleista, joten urakka oli mittava. Hotellirakennus tarjosi onneksi mahdollisuuden suorittaa saneeraus lohkoissa.
Hotellin uudistumiselle oli tarvetta. Talotekniikka oli tiensä päässä, ja etenkin alkuperäisessä kunnossa olevista kylpyhuoneista tuli paljon palautetta asiakkailta. Oli järkevää tehdä samalla kertaa saneerauksen kanssa myös hotellin ilmeen muutos.
Kokonaisuus meni hyvin: aikataulussa pysyttiin, eikä matkan varrella ollut suurempia mutkia. Tiedotimme saneerauksesta avoimesti nettisivuillamme ja hotellin aulan infotauluilla. Näin asiakkaat tiesivät uudistustöistä etukäteen, joten jos asiakas halusi vaihtaa hotellia, se oli mahdollista.
Monelta hotellivieraalta tuli kuitenkin spontaania palautetta, että urakka ei häirinnyt heidän vierailuaan. Muutamien kokousvarausten kanssa jouduimme tekemään erikoisjärjestelyjä, mutta niistäkin selvittiin ilman suurempia ongelmia.
Olemme saaneet uudistuksesta paljon myönteistä palautetta. Hotellivieraat ovat kiitelleet erityisesti huoneiden uutta Ivana Helsingin luomaa suomalaisiin tarinoihin ja teemoihin pohjautuvaa ulkoasua, ja moni on julkaissut huoneista kuvia sosiaalisen median kanavissa.
Työmatkalaiset arvostavat helppoutta, kuten toimivaa parkkihallia ja sujuvaa palvelua. Kaikista huoneista löytyy myös työpöytä ja hyvä työtuoli. Tärkein on kuitenkin mukava sänky ja mahdollisuus rauhalliseen uneen. Aamiainen ja ruokailupalvelutkin ovat monille todella tärkeitä. Nykyisin myös kuntosalille on kysyntää, ja sen rakennamme syksyn aikana.
Hotellimme vastaa asiakkaiden laatuvaatimuksiin nyt paljon aiempaa paremmin.”
Lisätiedot:
Rakennusyhtiö Peab Oy, Rakentaminen, Etelä-Suomi
Aluejohtaja Marko Rinkinen
p. +358 40 7676 160
email: marko.rinkinen@peab.fi