Matruusista talonrakentajaksi – ”Puhelu Peab-opettajalle oli käänteentekevä hetki”

Pitkän työuran matruusina tehnyt Kaj-Erik Tapper halusi elämäänsä uusia haasteita ja pysyvyyttä, joten hän lähti opiskelemaan talonrakentajaksi. Työharjoittelu Peabilla on vahvistanut hänen innostustaan rakennusalalle. ”Sain kiinnostavan harjoittelupaikan, jossa minut otettiin heti mahtavasti mukaan porukkaan. Raskaimpinakin päivinä hymynkare on pysynyt huulilla.”

Alanvaihto houkuttelee erilaisista syistä. Helsinkiläistä Kaj-Erik Tapperia, 36, rakennusala on kutkutellut jo jonkin aikaa. Tähänastisen työuransa matruusina maailman merillä tehnyt Tapper alkoi miettiä uutta ammattia elämäntilanteensa muututtua.

”Minulla oli ollut pidempään tunne, että olisi mukava opiskella jotain uutta. Olin tehnyt vuosia töitä matruusina, eikä merenkulkuala tuntunut loppuelämän valinnalta. Olin avioitunut, ja laivoilla työskennellään useamman viikon jaksoissa, mikä on ajoittain raskasta perheen kannalta. Kun mietin uusia uramahdollisuuksia, rakennusala nousi kiinnostavimmaksi vaihtoehdoksi.”

Alanvaihtajat ovat Tapperin tapaan yleensä kokeneita osaajia. Tapper uskookin työelämän karaisseen häntä oikealla tavalla: elämänkokemuksen ansiosta turha hötkyily ja stressaaminen on jäänyt, ja taskussa on monipuolista osaamista ja ymmärrystä työmaailmasta.

”Opiskelin nuorempana datanomiksi, ja totesin pian, ettei tuntikausien toimistossa istuminen ole minun juttuni. Olen käytännönläheinen, ja pidän raittiista ilmasta ja käsillä tekemisestä. Tykkään myös siitä, että työnkuva vaihtelee eivätkä päivät toistu samanlaisina.”

Rakennusala innosti Tapperia, koska se tarjoaa monipuolisesti erilaisia työtehtäviä ja etenemismahdollisuudet ovat hyvät.

”Rakentajana minulla on hienot mahdollisuudet kehittyä ja oppia. Rakennusalalla ei yksi ihmisikä riitä kaiken oppimiseen. Työtehtäviä on valtavasti, ja se motivoi minua.”

”Puhuimme Peab-opettajan kanssa heti samaa kieltä”

Kaj-Erik Tapper aloitti talonrakentajan opinnot aikuiskoulutuskeskus Taitotalossa Helsingissä helmikuussa 2021. Koulusta vinkattiin nopeasti Tapperille, että tämän kannattaisi etsiä itselleen hyvä harjoittelupaikka.

Rakentajan ammattitaito opitaan työmailla, ja Tapperilla oli jo hyvät perusvalmiudet, kuten työturvallisuuskortti.

Tapper kiittelee saaneensa lopullisen sysäyksen rakennusalalle Peab-opettaja Jari Tyniltä. Peab-opettajan tehtävänä on vahvistaa rakennusalan oppilaitosten ja työelämän yhteyksiä ja innostaa uusia osaajia alalle.

”Kävelin lähellä olleille työmaille ja kysyin työmaatoimistoissa harjoittelupaikkaa. Soitin myös parikymmentä puhelua ja lähetin sähköposteja, mutta ne eivät johtaneet mihinkään. Sitten näin Peabin nettisivuilla Peab-opettaja Jari Tynin yhteystiedot. Soitin hänelle samana päivänä, ja puhelu oli käänteentekevä: puhuimme heti samaa kieltä. Hän ymmärsi täydellisesti tilanteeni aikuisopiskelijana ja alanvaihtajana.”

Tynin kanssa käydyn keskustelun jälkeen Tapperin ajatuksissa pyörineet viimeisetkin epäilykset uuden alan valinnasta pyyhkiytyivät pois.

Tositoimiin ensimmäisestä päivästä lähtien

Peab-opettajan avustuksella Tapperille järjestyi vikkelästi koulutussopimus merelliseen Sompasaareen rakennettavan taloyhtiön työmaalle. Helsingin Sumppari -niminen asunto-osakeyhtiö muodostuu kahdesta kuusikerroksisesta rakennuksesta, joissa on vaikutteita satama-alueen vanhoista tiilimakasiineista.

Entiselle matruusille meren äärellä sijaitseva harjoittelupaikka oli erittäin mieluisa.

”Sain mahtavan työpaikkaohjaajan, kokeneen rakennusammattimiehen Kimmo Ratisen. Hänen opastuksessaan pääsin vahvasti kiinni talonrakentajan työhön ja keräsin taitoa ja kokemusta. Jo ensimmäisenä päivänä asensin levyjä asunnoissa. Seuraavana päivänä kiinnitin sisäänkäyntien alakattoja. Jokainen päivä toi uutta opittavaa.”

Tapperille suurin yllätys on ollut työn monipuolisuus – vaikka hän osasikin odottaa vaihtelevia tehtäviä.

”Olen nähnyt jo nyt rakentamista monelta kannalta, mikä on vain lisännyt innostustani alalle. Harjoittelujaksoni loputtua jatkoin Sumpparissa kesätöissä. Viihdyin, koska minut otettiin heti vastaan tasavertaisena porukan jäsenenä. Hyvä yhteishenki on aivan ehdotonta tällaisessa työssä, jossa voi olla välillä raskaampaa. Sateisinakin päivinä hymynkare pysyi huulilla, kun tiimillä oli sopivan hurttia huumoria ja kunnon tekemisen meininki.”

”Reippaille tekijöille löytyy alalta aina töitä”

Kaj-Erik Tapperin työt Peabilla jatkuvat, kun hän aloittaa lokakuussa 2021 seuraavan työharjoittelunsa Vantaan Tikkurilaan Lummetielle rakennettavien kerrostalojen työmaalla.

”Odotan innolla tulevaa. Sumpparissa minulle ei tullut kertaakaan oloa, etten pääsisi tekemään tai en saisi vastuuta. Ei kaikki toki mennyt aina ensimmäisellä kerralla putkeen, mutta sain hyvää opastusta, mokat korjattiin ja virheistähän parhaiten oppii. Nyt pääsen oppimaan taas uusia taitoja.”

Tapper on saanut valmiiksi talonrakentajan opintojen teoreettiset tutkinnon osat. Peabin työmaalla hän suorittaa nyt loput koulutukseen tarvittavat näyttötutkinnot.

”Minulla on ollut joka päivä hyvä fiilis, kun olen mennyt työmaalle ja kun olen lähtenyt sieltä. Olen kokenut, että työlläni on merkitystä. Ja osaan arvostaa tällä elämänkokemuksella luotettavaa ja vakaata työnantajaa, jollainen Peab on.”

Tulevaisuudesta Tapperilla ei vielä ole selviä säveliä. Vaihtoehtoja alalla on runsaasti, eikä hän halua sulkea tässä vaiheessa mitään ovia.

”Saattaa hyvinkin olla, että opiskelen alaa vielä pidemmällekin. Varmaa on vain se, että haluan jatkaa rakennusalalla. Ala tuntuu turvalliselta, mutta myös hyvällä tavalla haastavalta. Taloja tullaan rakentamaan ja korjaamaan aina, ja reippaille, motivoituneille ja ammattitaitoisille tekijöille löytyy varmasti töitä.”

Peab-opettaja

Hauska tavata! Olen Peab-opettaja Jari Tyni. Tehtäväni on vahvistaa rakennusalan oppilaitosten ja työelämän yhteyksiä. Siksi kierrän Suomen ammattioppilaitoksia ja autan muun muassa järjestämään oppisopimuskoulutusta ja harjoittelupaikkoja Peabilla. Lue lisää!

Uratarinoita

Lue täältä lisää Peabilaisten uratarinoita!

Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivustoon hyväksyt evästeiden käytön.