Peab saa EPSI Rating Talonrakennusurakointi 2024 -tutkimuksen mukaan asiakkailtaan kiitosta erityisesti arkipäiväisestä sujuvuudesta ja käytännönläheisestä yhteistyöstä. Asiakaspalautteissa korostuu, että Peabin kanssa on helppoa olla yhteistyössä, mikä madaltaa kynnystä avoimelle keskustelulle ja lisää luottamusta koko projektin ajan.
Peab on ollut mukana uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyystutkimuksessa alusta asti – viime vuotta lukuun ottamatta, koska haastavan markkinatilanteen takia vastaajamäärä olisi saattanut jäädä pieneksi. Mittaushistorian aikana Peab on ollut tutkimuksessa ykkönen kuusi kertaa.
”Kun meille tuli mahdollisuus osallistua nyt ensimmäistä kertaa toteutettuun EPSI Rating Talonrakennusurakointitutkimukseen, tartuimme luonnollisesti mahdollisuuteen olla mukana. Koemme tärkeänä, että voimme tutkimusten perusteella arvioida ja kehittää toimintaamme”, kertoo Peabin rakentamisesta vastaava liiketoimintajohtaja Marko Rinkinen.
Asiakaspalautteen mittaaminen on Peabille arkea
Peabilla on ollut jo vuosia käytössä asiakastyytyväisyyden mittaukset kaikista urakoiduista hankkeista. Asiakaspalautteet kysytään projektin puolivälissä, projektin päätyttyä sekä takuuajan jälkeen.
Tavoitetaso asiakastyytyväisyysindeksille on suurempi kuin 75, ja Peab on sen ylittänyt vuosittain selvästi. Viime vuonna valmistuneiden työmaiden asiakastyytyväisyysmittausten tulos oli 86,7. Indeksin muodostavat kysymykset ovat vastaavat kuin nyt tehdyssä EPSI Ratingin kyselyssä.
Projektin alussa Peab pitää kick-off-tilaisuuden, jossa yhdessä tilaajan ja sidosryhmien kanssa määritetään hankkeen tavoitteet, sovitaan toimintatavoista ja luodaan yhteinen suunta. Tällä on varmasti vaikutusta asiakkaiden kokemukseen kuulluksi tulemisesta, joka nousi EPSI Ratingin tutkimuksessa selväksi vahvuudeksi Peabilla.
Vastaavaa palautetta on saatu myös Peabin omasta asiakastyytyväisyystutkimuksesta. Vahvuuksina nousevat esiin luotettava yhteistyö ja selkeä viestintä, joustavuus kaikissa tilanteissa sekä se, että laatu ja lopputulos vastaavat odotuksia ja aikataulut ja kustannukset ovat hallinnassa.